Hoppa till sidans innehåll

Sätra Båt 4 2019

28 NOV 2019 18:33
Läs Webbversionen av Nyhetsbrevet här.
  • Uppdaterad: 28 NOV 2019 18:33

Nyhetsbrev från SBS med senaste nytt. Problem att visa det? Se det i webbläsaren.


Klicka här för att komma till SBS hemsida

Nr4                 2019                 Årgång 51


Ser du din båt?

Ny form av tidning

 

Hej!

Här kommer den nya versionen av tidningen Sätra Båt som ju går ut till SBS-medlemmar med e-postadress minst 4 gånger per år.

Med detta nya format hoppas vi kunna nå ut till medlemmar på ett mer aktuellt sätt från och med nu. Vår tidigare tidning i form av en pdf som skickades ut via e-post ersätts alltså här och nu med ett helt e-postbaserad tidning - ett hyhetsbrev. Du kan nu välja att läsa den på din dator eller lika väl i din mobil. Testa!

Det kommer också finnas lite nya delar som ändras från nummer till nummer. Det kan vara Köp & Sälj, berättelser, anmälan till kurser, tips på bottenbehandling osv.

Det kommer framför allt vara innehåll från SBS och säkert en del från SVI också.

Om vi inte har någon e-postadress till dig så har du hittat hit för att vi har skickat ett SMS till dig med en länk till tidningen. Om du vill få tidningen via e-post i fortsättningen så behöver du alltså skapa en e-postadress i t ex Gmail och skicka dina uppgifter till This is a mailto link.

Välkommen till Sätra Båt 2.0!

 

Kallelse till kommande medlemsmöte

Kallelse

Medlemmarna i Sätra Båtsällskap kallas härmed till vintermöte i klubbhuset. På mötet kommer vi bl.a. att besluta om verksamhetsplan, budget- och avgifter för 2020.

Datum: Torsdag 28/11
Tid: 19:00
Plats: Klubbhuset

Agenda

1. Mötets öppnande
2. Fråga om mötet är behörigen utlyst
3. Godkännande av föredragningslistan
4. Val av protokolljusterare tillika rösträknare
5. Rapporter:
    a) Ekonomi
    b) Arbete
    c) Hamnen
    d) SVI
    e) Förbifart
    f) Övrigt
6. Verksamhetsplan 2020
7. Budget och avgifter 2020
8. Ordningsregler 2020
9. Skrivelser
10. Ordet är fritt
11. Mötets avslutning.

 

I anslutning till medlemsmöten kan du alltid räkna med en bra fika av något slag. Oftast fixad av vår alldeles egna Gunnar Ericsson.


Bilagor att ha koll på till mötet

Ordföranden har ordet

 

 

Hej

Nu har den långa väntan på nästa båtsäsong börjat, våra båtar är förhoppningsvis väl täckta för att klara den vinter som är i antågande. Det är nu tid för drömmar, planering och förberedelse inför kommande äventyr, om inte på de 7 haven så i alla fall i Mälaren och i skärgården. Drömmar om vad vi vill uppleva nästa sommar, planering som gör att vi kan nå våra drömmar och förberedelser såväl på ”hårdvara som mjukvara”.

Det är inte bara båten som ska förberedas och få en ordentlig genomgång, vi som skeppare, kaptener och däckmatroser (ofta allt i en och samma person) måste också fundera över om den kunskap vi har är tillräcklig. Det kanske är så att vår nautiska kompetens har många år på nacken eller det kanske t.o.m. är så att vi tror att den är överflödig ”vi har ju en plotter i båten”.

Inget kan vara mer felaktigt, det är lika viktigt att du rustar dig själv inför kommande båtsäsong som att rusta båten!

Efter årets upptagning har det varit full fart på varvet. Kraven på att båtbottnarna ska vara rena från giftig bottenfärg har inneburit ökad aktivitet. 32 båtägare hörsammade uppmaningen om att blästra båtbotten och ett 10-tal båtägare har anmält att de avser att själva skrapa båtbotten ren från giftfärg. Drygt 40 båtägare har, i en gemensam upphandling, kontrollerat förekomsten Koppar, zink eller tenn i sin båtbotten. Glädjande för det stora flertalet var att deras båtar klarade gränsvärdet.

Efter nästa båtsäsong måste alla båtar som ligger i Sätra ”vara rena”. Det finns inget att be för.  Misstänker du att din båt inte kommer att klara värdena förbered dig på att göra jobbet nästa höst.

Med största sannolikhet kommer vi även näst år att driva ett blästringsprojekt. Blästringsfirman är preliminärbokad under 2 veckor i oktober 2020, massvis av material för att genomföra projektet finns sparat och väntar på att återanvändas. Nu saknas bara deltagare, en projektledare och en delprojektledare.

Sist men inte minst, vi ses på vintermötet den 28 november!

Anders

Anmäl dig och familjen till SBS Julfirande

 

Datum: Lördagen den 7:e december

Tid: kl 13

Var: SBS Klubbhus

Kostnad: 100kr / familj

OSA: 2:a december

Härmed bjuds SBS-medlemmar in till årets Luciafirande. Det kommer att bjudas på saft/kaffe med dopp. Alla barn är välkomna att delta i luciatåget. Ta då med den klädsel som ska bäras. Efter luciatåget dansar vi runt granen till Krister Carlssons ackompanjemang. Naturligtvis står barnen i centrum och kan räkna med massor att se fram emot. 

Anmäl familjen genom att skicka ett SMS till Birgitta Neuman på 0762074845. I ditt SMS ska du ta med:
- antal vuxna
- antal barn
- ålder på barn
- förnamn på barnen.
Med barn menas att man inte hunnit fylla 15 år.

Om du läser detta nyhetsbrev på mobilen så kan du anmäla dig genom att klicka på denna länk:

Skicka ett SMS

Fyll då i fälten i det SMS som skapas.

Alltså, för 100 kr får familjen:

  • Luciatåg
  • Julfika i överflöd
  • Dans kring granen
  • Levande orkester
  • Fiskdamm
  • Besök av jultomten
  • Traditionsenligt Julmys 

Betala gör du genom att Swisha 100 kr för din familj till: 123 413 43 83.

Swisha enklast genom att öppna detta nyhetsbrev i mobilen och klicka på knappen nedan:

Höstens arbetsdagar var lyckade

 

Torrsättning av bojar och bommar flöt på bra vid höstens två arbetsdagar, trots att ett tjugotal störande båtar var förtöjda i vår hamn.

26 medlemmar deltog den 19/10 och 21 den 20/10.

Helåret 2019

Årets 4 schemalagda arbetsdagar har fungerat bra, förutom en havererad högtryckstvätt:-(. Högtrycksslangen exploderade. Som tur var hade tvättare Olga justa regnkläder. 91 medlemmar har deltagit (nytt rekord). De 4 arbetsledarna har varit aktiva med sammanlagt 15 arbetspass. 6 medlemmar har fullgjort sin arbetsplikt vid annan tidpunkt. För enklare uppgifter har 9 valt att städa klubbhuset, 11 har i år begärt friköp från sin arbetsplikt.

Ca 115 soppluncher har serverats vid de schemalagda arbetsdagarna.

Förutom det årliga tunga arbetet med att sjösätta och torrsätta våra bojar och bommar har:

  • huvudkranar monterats för respektive bryggas sjövatten
  • infästningen till bom nr 130 i en rutten törnstock åtgärdad
  • A-bryggans grindlås reparerats
  • bojar, bojkättingar och bojstenar har besiktats av dykare
  • kajen har kompletterats med två bojar
  • upprörande nog har vi tvingats ersätta C-bryggans brandsläckare som någon stulit.

I klubbhuset har ett havererat tvättställ på damtoaletten bytts ut. Hall och kapphylla målats, alla karmstolar är rengjorda samt bättringsmålade, likaså samtliga bord.  En modernare och större filmduk samt filmprojektor har monterats.                              

Inga större åtgärder planeras för nästa år, mer än att 12 gamla sexmeters och 2 åttameters bommar skall ersättas med nya i vår.    

Löpande underhåll i vår hamn (exklusive de fyra arbetsdagarna) har i år krävt 104 timmar och för klubbhuset 56 timmar.

Stort tack till er alla som bidragit med en arbetsinsats för klubben.

Arbetsledarna Peter, Jonas, Stefan och Olle

 

Tunnelbesök

Tunneln som har en av sina ingångar i kanten på vår hamnplan är något man undrar en del över. Vi var några stycken i styrelsen som fick inbjudan att få ta del av arbetets framåtskridande. Vi fick även höra en del skrönor kring vem som anses ligga bakom förseningarna, men dessa lämnar vi kvar nere i mörkret.

Vi var 11 personer som samlades i ett konferensrum i barackerna vid vår bom. Här fick vi en bra genomgång av de olika delarna i tunnelsystemet och utrustades strax med hjälm och varselväst. Därefter åkte vi minibuss rakt ner till huvudtunneln och klev strax av vid en av de tätt byggda service- och säkerhetsinrättningar som måste finnas med ett ganska tätt avstånd. Ingen tvekan om att de i sin ofärdiga form påminde om någon utgrävning i Konungarnas Dal i Egypten. Stanken av den nyligen briserade salvan längst ner i tunnelsystemet stod tät. En frän doft av ammoniak. Hur de som jobbar heltid där nere kan vänja sig vid detta kändes ofattbart.

Snart klev vi ombord bussen igen för vår sakta uppåtstigande färd söderut ända fram till utgången vid IKEA. Väglaget i tunnlarna är verkligen inte något att skryta med utan är bara precis så bra att den kan bära en tät trafik av lastbilar med sprängsten i snigelfart.

Överallt i tunnlarna ligger det krossat berg i enorma högar ända upp till tak. Man tillverkar mer grus än man hinner göra av med. Inte någon planering och vördnad inför materialet som däremot hade kunnat väntas av dvärgarna i Moria...

Vi vände strax nedåt i kolmörkret och djupet igen och vände nästa gång i höjd med den plats rakt under vattnet utanför vår hamn där sprängarbeten fortfarande pågår. Här var ett enkelriktat vägsystem upprättat för att kunna få tillräcklig ruljans på de många lastbilar som krävs efter en sprängning/salva. En sprängning kräver hjälp av 60 vändor med lastbilar som kör skytteltrafik... En lastbil klarar 30 ton berg. På detta nyligen utgrävda djup fanns ännu inga andra spår av människan än de lastbilar man kunde urskilja med hjälp av deras kraftiga strålkastare. Ett kolmörker och total tystnad som är svår att beskriva.

Vår pratglade guide lät märkbart besviken när han på frågan "hur lång tid har ni på er" fick svaret "Vi behöver nog åka tillbaka nu". Sagt och gjort. Guiden hade säkert fler historier att dra och fler skrymslen och vrår att uppvisa, men vi påbörjade vår 10 minuter långa klättrring upp ur tunnelsystemet.

Halvvägs upp stannade vi vid en av de många Räddningskammare som finns utplacerade. I dessa finns luft för 8 personer i tre dagar. Hoppas att det räcker om olyckan skulle vara framme...

Vi blev lovade att få återkomma när vi vill och det skulle han inte sagt, för detta besök kommer nog stanna i samtliga deltagares minne ett bra tag framöver och tanken på att få återvända är inte dum.

Fast luften på ytan och ett stenkast från Mälaren var nog inte så dum den heller.

Genomgång

En enorm dagsfärsk utskrift av tunnelns status var vår duk.

Påklädda

Redo att ta oss ner i Moria.

Konungarnas Dal

Första stoppet vid en halvfärdig säkerhetsstation.

Mitt i tunneln

På väg mot IKEA.

Luft i 3 dygn

Liten tröst i mörkret.

Räddade!

Fy för den blotta tanken.

Juniorverksamheten

 

Nu är juniorverksamheten avklarad för 2019. Ett år då vi lyckades få tag på en tredje Tvåkrona. Vi kan nu bedriva riktigt bra seglarskola 2020! Det är inte minst möjligt för att vi nu är 4 ledare i Juniorverksamheten.

 

2020 vill vi dela in våra deltagare i två grupper:

  • en yngre som seglar Optimistjolle
  • en äldre som klivit upp till att segla Tvåkrona. 

Man kan flytta runt mellan de olika grupperna lite som man vill, men det är framför allt hur man utvecklas som styr vilken utmaning man behöver för att fortsätta utvecklas.

Året som gått innehöll för ovanlighetens skull flera dramatiska händelser: en snudd på sjunken Tvåkrona då en viss ledare missat att kontrollera att dyvikan satt på plats och en annan händelse där en Tvåkrona blev omkullblåst av en häftig by som kom från ingenstans. Inga skador på varken besättning eller material, bara erfarenheter. Inblandade deltagare fick mest något att berätta i skolan och på jobbet!

Vår nästa investering måste bli en ny förljebåt. Vår gummibåt som vi kallar Gummimonstret är sliten och motorn är efter ca 40 år nu helt slut. Vi är nu på jakt efter en gummi- eller plastbåt med 15 hästars motor eller starkare. Kraften behövs för att snabbt kunna komma till undsättning om en av deltagarna skulle slå runt med sin båt och för att hinna runt mellan båtarna som har en förmåga att hamna en bit ifrån varandra. Den tryggheten unnar vi oss själva och deltagarna. Hör av dig om du har tips på båt!

Inför våren har vi skrivit listor över underhållsinsatser som kommer krävas av våra båtar. Vi har ju ca 7 optimister och tre Tvåkronor. De slits och behöver rustas med jämna mellanrum. I vår ska vi hinna en massa och kommer säkert bjuda in till att komma och ge oss ett handtag. Håll utkik du som är lite händig och kan avvara några timmar på oss i juniorverksamheten:-).

 Martin, Rikard, Andrejs och Karin

Notiser

Efterlysning

Vet du vem som äger denna jolle? Den ligger och har legat i jollestället under klubbhuset i mer än 8 år. Hör av dig om du har en idé om vem som äger jollen.

Klicka här om du vet

Surra din båt

Kanske inte surra, men gör allt du kan för att den ska stå stadigt. Stöttor rör sig något över tid så du bör titta till din båt ett antal gånger under vintern. Vänta inte för länge.

Fler juniorer!

Hösten är över och vi juniorledare börjar nu planera för nästa års verksamhet. Du som har barn eller barnbarn mellan 10-14 år, anmäl dem till oss i Juniorerena. Du som är medlem har företräde så hör av dig till oss!

Läs mer om SBS Juniorer

Två kommande händelser

Håll utkik efter kurs

Snart kommer vi gå ut med erbjudande att gå kurs i Förarbevis ocxh kanske även andra kurser. Du kommer att få en inbjudan till kurs inom kort, men fundera redan nu på hur du kan planera in din utbildning under vintern efter nyår.

SBS Vintermöte

Nåsta gång vi ses blir på vintermötet 28/11 kl 19. Ett medlemsmöte är alltid bra för dig som medlem att gå på för att höra om de aktuella frågorna som klubben arbeter med just nu och vilka frågor du själv kan bidra till att lösa.


Tidningen / Nyhetsbrevet Sätra Båt
Ansvarig utgivare: Anders Jansson, This is a mailto link
Redaktör: Rikard Hård, This is a mailto link
Sätra Båtsällskap, Box 2022, 127 02 SKÄRHOLMEN

Telefon klubbhus: 08-88 93 71   Hamn: Gamla Sättra Varf
Kontakta klubben: This is a mailto link
Vår hemsida: www.satrabat.se
Vår Facebooksida: Sätra Båtsällskap   Vår Facebookgrupp (endast medlemmar): SBS Fb-Grupp

facebook homepage
Skribent: Rikard Hård Af Segerstad
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Sätra Båtsällskap - Segling
Box 2022
12702 Skärholmen

Kontakt:
Tel: 08889371
E-post: This is a mailto link

Se all info